Print Friendly, PDF & Email

אמוניום ניטרט: דשן שהוא גם חומר נפץ

מה משותף לביירות ב 2020, לעיר West בטקסס ב 2013, לעיר טולוז ב 2001 ולעיר Texas City ב 1949?

התשובה: פיצוץ רב-נפגעים של אמוניום ניטרט, AN, באזור מיושב.

קצת רקע

AN, ובשמו העברי אמון חנקתי , או חנקת אמון,  הוא מלח עשיר ביסוד חנקן: 35% ממשקלו. וככזה הוא משמש כדשן רב שימושי בכל סוגי החקלאות.

סביר להניח שכל אחד מאתנו שהשתמש בדשן לתמוך בגידולים שבמשק, בחצר ואפילו בבית, נתקל בחומר בצורתו הגבישית או המומסת.

בנוסף להיותו עשיר בחנקן, AN עשוי לשמש גם כחומר-נפץ. נהוג להשתמש בתערובת שלו יחד עם סולר, תערובת הידועה בשם ANFO, כחומר-נפץ בשימושים אזרחיים. האמוניום ניטרט נחשב כחומר נפץ אדיש. כלומר, שניתן לעבוד איתו בצורה בטיחותית ולהפעילו באופן מבוקר.

AN מכינים בתגובה כימית פשוטה בין חומצה-חנקתית ובין אמוניה. תגובה זו פופולרית ותוכלו למצוא אותה במאות מפעלי דשנים בכל רחבי העולם. בדרך כלל ההכנה של AN היא ללא בעיות מיוחדות וכמעט ללא תקריות.

אירועים בלתי נשלטים של אמוניום ניטרט

השימוש הנרחב כל כך בחומר גורם לעתים להתעלם מכך שמדובר בחומר שבתנאים קיצוניים ניתן להפעילו כחומר נפץ.

לשם כך נדרשים אחד משני גורמים:

  • יצירת גל ניפוץ באמצעות חומר נפץ כלשהו שישמש כנפץ. או
  • חימום ממושך בטמפ' גבוהה – כפי שמתקבל בשריפה שבה מעורבת כמות משמעותית של אמוניום ניטרט.

באירוע שארע בעיר West בטקסס הגורם היה שריפה. אנחנו ממליצים לצפות בסרט מרתק שהכין ה CSB האמריקאי. האש התפתחה, הטמפרטורה עלתה וללא-אזהרה מוקדמת ה AN התפוצץ. באירוע נמנו 15 הרוגים והעיר נהרסה.

בביירות, בזמן כתיבת שורות אלה, עדין לא ברור מה היה הגורם לפיצוץ. אולם בין אם מדובר בפיצוץ של מחסן זיקוקים סמוך שגרם להפעלת AN, ובין אם זוהי שריפה שהתחילה עקב עבודות ריתוך במחסן הסמוך, ברור כי הפיצוץ התחיל מאירוע חיצוני.

עוצמת הפיצוץ

פיצוץ של אמוניום ניטרט הוא ביחס שקילות של 10-30% ל TNT. כלומר, 1 ק"ג של אמוניום ניטרט שקול ל 100-300 גרם של TNT . יחס השקילות תלוי בדרגת הניקיון של החומר ובגודל הגרגירים, מידע שברגעים אלו אינו ידוע עדין. כך, באירוע בביירות 2800 טון AN שהתפוצצו שקולים ל 840 טון TNT. כן, זו לא טעות 840 טון חומר נפץ בערך.

לפרטים נוספים על הכימיה של הפיצוץ, יחסי השקילות, והשפעת דרגת-הניקיון על יעילות הפיצוץ אפשר לפנות אלינו. אפשר למצוא גם חומר ברחבי הרשת, אולם קבלו בחשדנות מידע שמגיע מאתרים לא מוכרים ומפוקפקים.

איך מונעים תאונות אמוניום ניטרט בעתיד?

ראשית, חשוב לזכור שדשן AN בכמויות קטנות אינו מהווה סיכון. כאשר החומר רטוב רמת הסיכון שלו פוחתת מאד והוא בטוח לשימוש הן במצבו הרטוב והן כתמיסה. רק שימו-לב: החומר חומצי ועל כן צריך לעבוד איתו עם כפפות ובזהירות כמו דשנים וחומרים המיועדים לחקלאות.

אין דרך להבטיח במלוא מאת האחוזים שמצבור של אמוניום ניטרט לא חשוף לסכנת אש ופיצוץ.

לפיכך הדרך להגן עלינו, האוכלוסייה, מפני פיצוץ AN היא בשני מישורים:

  1. הקטנת גודל המצבור למינימום; ו
  2. שמירה על מרחקי הפרדה נאותים בין המצבור ובין רצפטור ציבורי.

כך, גם בקרות אירוע לא יהיו נפגעים בנפש.

  • לקריאה נוספת על עיקרון השמירה על מרחקי-הפרדה, ראו כאן.
  • לקריאה נוספת על ניהול-סיכונים, ראו כאן.

ומלה אחרונה על הקשר בין ביירות למפרץ חיפה

במלה אחת: אין קשר!

במפרץ חיפה נעשה שימוש בחומרים-מסוכנים רבים. אולם, שמירה על מרחקי הפרדה נאותים בין מוקדי הסיכון במפרץ חיפה ובין האוכלוסיה מבטיחה מפני אירוע רב-נפגעים. אמירה זו נכונה גם במקרה של הפצצת המפעלים (אירוע מלחמתי) ואפילו ברעידת אדמה. לכן, השאלה הציבורית האם יש לפנות את מפעלי מפרץ חיפה, לא אמורה להיות קשורה כלל וכלל לנושא תקריות חומרים-מסוכנים במפעלים.

הזמט ואמוניום ניטרט

  • אחסון בטיחותי, הגנות פסיביות, ציוד-מגן ועוד למשתמשים באמוניום ניטרט  אפשר למצוא כאן במסגרת השירותים שלנו למפעלי תעשיה.
  • לניתוח סיכונים בתהליכים בהם אמוניום ניטרט הוא חומר-גלם או תוצר, הקישו כאן.

פורסם לראשונה: אוגוסט 2020